Höja sig de sista två poängen på LÄS - siktar mot 1.7

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
mshabi
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 21 mar, 2023 10:40

Höja sig de sista två poängen på LÄS - siktar mot 1.7

Inlägg av mshabi »

Hej!

Mitt mål är 1.7 då jag vill komma in på läkarprogrammet. I höstas skrev jag hp och fick resultatet 1.4. 1.6 på verb och 1.2 på kvant. Mitt problem är att jag fastnar på samma resultat på verb, särskilt LÄS. Får ALLTID 8/10 rätt och 9/10 rätt på ELF. Känns som att det är typ slumpen som avgör om jag får bättre resultat än så. Har liksom inte sett en markant förbättring. Kan någon ge tips på hur jag ska tänka? Jag har alltid minst 10 min över på verbala så tiden är inget problem. Tänkte börja göra två verbala provpass varannan dag typ.

Tacksam för svar!!
imlilas
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 16 jan, 2024 22:05

Re: Höja sig de sista två poängen på LÄS - siktar mot 1.7

Inlägg av imlilas »

Jag tror att du måste läsa varierat. Läs artiklar från tidningar och skönlitterära böcker och kanske t o m faktaböcker. Läs och tänk efter vad det är du läser. Träna sedan på så många gamla HP du kan, försök då att förstå skillnaden mellan alternativen som det finns att välja på och koppla sedan dem till texten du läst. Jag tror det är mest att vara van som spelar roll och inte tur, tur gäller nog mest ORD hahhaah. Önskar dig all lycka till!
Ken_
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 okt, 2022 11:40

Re: Höja sig de sista två poängen på LÄS - siktar mot 1.7

Inlägg av Ken_ »

Detta är intressant, för det är precis den sitsen jag är i. Aristofanes säger t.e.x att skillnaden mellan 1.3 och 1.7 kan helt och hållet hänga på slarv eller stress - och det tror jag också. När jag började plugga XYZ (då jag fick kanske.. 4/24) gick jag igenom de absoluta grunderna, och såg till så att de satt. Eftersom jag fick 17/20 MEK på mitt första prov någonsin gick jag däremot inte igenom grunderna i meningsstruktur.

Jag har själv fastnat på LÄS och på ELF i samma nivå som du. Flera gånger i rad har jag skrivit 18/20 på ELF. Förra gången fick jag 19/20 på LÄS, på det riktiga provet. Där snittar jag alltid, en eller två fel, men aldrig riktigt alla rätt. Aldrig någonsin har jag fått 20/20 på LÄS, även om 10/10 sker då och då. Hur udda att jag har fått 18-19/20 otaliga gånger men aldrig 20/20?!

Om man presterar på sådana nivåer är det sannolikt att det inte är kunskapsluckor det handlar om, i mina ögon. Mina fel kommer enbart ifrån antingen a) jag missar ett litet ord, vilket ändrar hela betydelsen, b) jag faller för en fint som provkonstruktören skapat - t.e.x att förstå en mening fel, och där finns den felaktiga förståelsen som ett alternativ (hände mig HP i år), eller c) jag blir så otroligt nojjig att jag har fallit för en fint och dubbelkollar, trippelkollar mitt svar, och ändrar från rätt till fel.

Jag har aldrig pluggat den verbala delen och har gått från 1.1 på mitt första prov på 1.5 på mitt senaste (om någon undrar hur 19/20 på LÄS blev 1.5, lyckades jag på något vänster få typ 9/20 på ORD lol). Den höjningen kommer alltså från naturlig utveckling, och att jag har en djupare förståelse för hur provet är skapat. Alltså, om du t.e.x inser att fråga 1 i LÄS tenderar att refera till ett stycke tidigt i text, och den sista till de senare styckena, då är det en stor fördel eftersom man slipper gå igenom lika mycket information, och kan undvika fintar på sådant vis. Så det lägger jag min fokus på - förståelse för hur provet är uppbyggt och vad provkonstruktören är ute efter.

Du kan även fundera på att föra ett protokoll likt vad Aristofanes gör vid MEK. Alltså, sätter ut +, (+), (0), eller 0 för de olika svarsalternativen. Vanligen tolkar jag fel mening som belägg för ett svarsalternativ, vilket det kanske kan hjälpa undvika. Men men, detta håller redan på att bli en bibel lol
Skriv svar