Sitter med indexfrågor, och märker att det tar en väldig tid för mig att lösa dessa uppgifter. Någon som har något bra tips för hur man kan göra för att lösa dem så snabbt som möjligt? Någon trevlig uppställning eller liknande?
Indexfrågorna är bland de lättaste på hela provet om du lär dig hur de fungerar.
Index fungerar som så att man sätter ett startvärde vid 100. Om detta värde är 250 kronor så är en enhet 2,50 kronor (250/100). En enhet har alltid samma värde efter att man har satt ett startvärde.
Så om du vet att index 200 är 500 kronor och att index 300 är 750 kronor kan du räkna ut vad en enhet är värd genom att titta på skillnaden i index och i kronor. I det här fallet skiljer det 100 enheter, och 250 kronor. Då kan du räkna ut att en enhet är värd 250/100 = 2,50 kronor. Du måste alltså inte veta index 100 för att kunna lösa en uppgift.
Här är en indexfråga från våren 2008:
För att visa förändring över tid används index. År 1980 (prisindex = 100) kostade en vara 250 kronor. Hur mycket dyrare i kronor var varan år 2000 än år 1990?
(1) Från år 1980 till år 2000 ökade varans prisindex med 460 enheter.
(2) År 1980 var prisindex för varan 1/4 av vad det var år 1990. År 2000 var varans prisindex 560.
Här har vi informationen att index 100 är 250 kronor. Det betyder som jag skrev innan att en enhet är värd 250/100 = 2,50 kronor.
Från (1) får vi reda på att priset ökat med 460 enheter, vilket motsvarar 460*2,50 = 1150 kronor. Vi kan alltså lösa uppgiften med denna information.
Från (2) får vi reda på prisindex för 1990 vilket är ointressant eftersom vi också får reda på prisindex för 2000, vilket var 560 (dvs 460 enheter högre än 100, som är startvärdet). Vi kan alltså räkna ut svaret från (2) också.
Svaret på den här uppgiften är D i (1) och (2) var för sig.
(det blir ett rutsystem)
och sedan skriver jag in i mallen den infon jag fick i grundpåståendet.
Därefter fyller jag i info från påstående 1 och ser om jag kan lösa uppgiften.
sedan suddar jag ut detta (för att inte tro att jag hade fått infon från (1) i grundpåståendet) och fyller i vad jag får veta i (2). Jag ser om jag kan lösa uppgiften med infon från (2)
Om jag inte kunde lösa frågan varken med (1) eller (2) så fyller jag i infon från både 1 och 2, och ser om jag kan lösa. Väldigt tydligt och enkelt.
oj, jag ser att min mall blev lite konstig när jag skickade den. År 1, år 2, år 3 o.s.v. ska liksom stå överst, men till höger om där det står "år, pris, index)
kan man verkligen svara med (1)? Den informationen säger ju inte hur mycket varan kostade 1990 utan bara 1980 och 2000, samtidigt som frågan kräver att man vet priset för 1990. Det står ju ingenstans att ökningen är linjär, utan det skulle ju kunna vara så att ingen prisökning skett mellan 1990 och 2000 samtidigt som att all prisökning skulle kunna ha skett då.
med (2) är däremot både index för 1990 och 2000 känt vilket ger svaret till b.
Facit säger även att B är svaret på den här frågan.
Jag brukar också göra så men tycker inte riktigt att det gick på denna fråga. "Hur mycket dyrare i kronor var varan år 2000 än år 1990?". På 1 får vi veta hur mycket prisindex ökat från 1980 till 2000. Ska man ta den genomsnittliga ökningen per år då så att man får veta hur mycket den var 1990?
skogstokerier skrev:kan man verkligen svara med (1)? Den informationen säger ju inte hur mycket varan kostade 1990 utan bara 1980 och 2000, samtidigt som frågan kräver att man vet priset för 1990. Det står ju ingenstans att ökningen är linjär, utan det skulle ju kunna vara så att ingen prisökning skett mellan 1990 och 2000 samtidigt som att all prisökning skulle kunna ha skett då.
med (2) är däremot både index för 1990 och 2000 känt vilket ger svaret till b.
Facit säger även att B är svaret på den här frågan.
Ja du har såklart rätt. Jag läste frågan som att man skulle jämföra 1980 med 2000, vilket syns i mitt resonemang om att informationen om 1990 var värdelös