Den stora TAPIL-tråden

För dig som är eller är på väg att bli tandläkarstuderande
mna050
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 jul, 2023 21:10

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av mna050 »

Man man inte kommer vidare, får man ändå ett mejl?
SagAqua
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 apr, 2024 23:34

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av SagAqua »

mna050 skrev: fre 17 maj, 2024 14:12 Man man inte kommer vidare, får man ändå ett mejl?
Ja alla får svar
Drirani03
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jan, 2022 16:00

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Drirani03 »

Jag gick vidare!!!! Lyckades få 10/14 så det gick inte så dåligt som jag trodde. Min essä var väldigt dålig om jag själv får säga det :)
mna050
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 jul, 2023 21:10

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av mna050 »

Grattis till alla som kom vidare och önskar er lycka till med intervjuerna! Tyvärr var jag inte av de :| Fick endast 8 på min min text
Tapil24skrivare
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 15 nov, 2023 23:37

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Tapil24skrivare »

Drirani03 skrev: fre 17 maj, 2024 15:50 Jag gick vidare!!!! Lyckades få 10/14 så det gick inte så dåligt som jag trodde. Min essä var väldigt dålig om jag själv får säga det :)
Senast redigerad av Tapil24skrivare den tis 21 maj, 2024 0:54, redigerad totalt 1 gånger.
kallfan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 maj, 2024 14:58

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av kallfan »

Hej, jag är en av de som har gått vidare i år och ska ha mina intervjuer snart. Har ni andra som planerar att göra intervju några tips förutom att; kunna sin levnadbeskrivning och i förväg veta frågor som de kan ställa utifrån den.

Tänker mig andra tips som är bra att tänka på som inte gäller just min beskrivning utan vad jag bör tänka på i allmänheten, om tandläkarlinjen själv och vad de har för förväntningar av mig som kanditat. Minns att någon i denna tråd pratade om ett viss kurs eller arbete som vi kommer göra mot slutet av programmet som är bra att kunna i förväg men kommer inte ihåg vad det hette.

Tacksam om någon hjälpte till, inte bara för mig själv utan för de so behöver också hjälp som kan ta sig till nytta med svaren jag får.
Tapil24skrivare
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 15 nov, 2023 23:37

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Tapil24skrivare »

kallfan skrev: mån 20 maj, 2024 9:46 Hej, jag är en av de som har gått vidare i år och ska ha mina intervjuer snart. Har ni andra som planerar att göra intervju några tips förutom att; kunna sin levnadbeskrivning och i förväg veta frågor som de kan ställa utifrån den.

Tänker mig andra tips som är bra att tänka på som inte gäller just min beskrivning utan vad jag bör tänka på i allmänheten, om tandläkarlinjen själv och vad de har för förväntningar av mig som kanditat. Minns att någon i denna tråd pratade om ett viss kurs eller arbete som vi kommer göra mot slutet av programmet som är bra att kunna i förväg men kommer inte ihåg vad det hette.

Tacksam om någon hjälpte till, inte bara för mig själv utan för de so behöver också hjälp som kan ta sig till nytta med svaren jag får.
Grattis! lycka til kan du skicka din uppstats till uzb0958@edu.kunskapsgymnasiet.se
Drirani03
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jan, 2022 16:00

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Drirani03 »

Jag vet inte hur man svarar på någons meddelande här haha men jag tror att de kommer fokusera på frågor som utvärderar dig som person och hur du resonerar kring olika ämnen. Också hur motiverad du är och vilka motiv du har. Det är viktigt att motivationen kommer från dig själv och inte från andra som familj osv men också status och ekonomi. Jag tror också att det kan likna en arbetsintervju?
kallfan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 maj, 2024 14:58

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av kallfan »

Drirani03 skrev: mån 20 maj, 2024 15:21 Jag vet inte hur man svarar på någons meddelande här haha men jag tror att de kommer fokusera på frågor som utvärderar dig som person och hur du resonerar kring olika ämnen. Också hur motiverad du är och vilka motiv du har. Det är viktigt att motivationen kommer från dig själv och inte från andra som familj osv men också status och ekonomi. Jag tror också att det kan likna en arbetsintervju?
Hej, tack! min motiv kommer nog lite från familj också, men vad menar du med status och ekonomi? Menar du, vad det innebär att vara tandläkare och all status och lönen man får av det eller menar du något annat?
Drirani03
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jan, 2022 16:00

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Drirani03 »

Ja exakt statusen av att vara läkare och pengarna som medföljs. Gällande familjen kan det lyftas också men ska inte vara fokuset tänker jag :) läste någonstans att de inte vill ha studenter som tvingas till utbildningen.

Vad kul att vi båda gick vidare! Hur gammal är du om man får fråga? Själv är jag 03 och är rädd för att de ska säga att jag är för ung för att egentligen veta vad jag vill bli och att motivationen ska anses bristande pga det haha.
Drirani03
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jan, 2022 16:00

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Drirani03 »

Ja exakt statusen av att vara läkare och pengarna som medföljs. Gällande familjen kan det lyftas också men ska inte vara fokuset tänker jag :) läste någonstans att de inte vill ha studenter som tvingas till utbildningen.

Vad kul att vi båda gick vidare! Hur gammal är du om man får fråga? Själv är jag 03 och är rädd för att de ska säga att jag är för ung för att egentligen veta vad jag vill bli och att motivationen ska anses bristande pga det haha.
Memo24
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 maj, 2024 17:13

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Memo24 »

Tjaba!
Grattis till alla som gick vidare 🙏
När fick ni era intervjuer?
Spännande å se vad den andra som inte är tandläkare jobbar med och hur de läser av oss!
kallfan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 maj, 2024 14:58

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av kallfan »

Drirani03 skrev: mån 20 maj, 2024 16:27 Ja exakt statusen av att vara läkare och pengarna som medföljs. Gällande familjen kan det lyftas också men ska inte vara fokuset tänker jag :) läste någonstans att de inte vill ha studenter som tvingas till utbildningen.

Vad kul att vi båda gick vidare! Hur gammal är du om man får fråga? Själv är jag 03 och är rädd för att de ska säga att jag är för ung för att egentligen veta vad jag vill bli och att motivationen ska anses bristande pga det haha.
Jag själv är 02 och jag skulle inte tycka att de kommer kritisera din ålder i samband med ambition och motivering för att vilja plugga programmet. Men som du säger att inte komma hit utan något vettigt eller tomma drömmar. Utan att vilja själv vara med och engagera sig i studentlivet som tandläkar student spelar stor roll också!
Tittade igenom tapil sidan i KI och utgår utifrån de också för hur jag ska förklara mina motiv. Men vi får se hur det går. Och för personen innan som frågar om vilken dag så har jag de kommande dagarna. Så gäller att fixa mina argument nu ;)
kallfan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 19 maj, 2024 14:58

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av kallfan »

Drirani03 skrev: mån 20 maj, 2024 16:27 Ja exakt statusen av att vara läkare och pengarna som medföljs. Gällande familjen kan det lyftas också men ska inte vara fokuset tänker jag :) läste någonstans att de inte vill ha studenter som tvingas till utbildningen.

Vad kul att vi båda gick vidare! Hur gammal är du om man får fråga? Själv är jag 03 och är rädd för att de ska säga att jag är för ung för att egentligen veta vad jag vill bli och att motivationen ska anses bristande pga det haha.
Jag själv är 02 och jag tror inte de kommer kritisera din ålder i samband med ambition och motivering för att vilja plugga programmet. Men som du säger att inte komma hit utan något vettigt eller tomma drömmar. Utan att vilja själv vara med och engagera sig i studentlivet som tandläkar student spelar stor roll också!

Tittade igenom tapil sidan i KI och utgår utifrån de också för hur jag ska förklara mina motiv. Men vi får se hur det går. Och för personen innan som frågar om vilken dag så har jag de kommande dagarna. Så gäller att fixa mina argument nu ;)
Drirani03
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 jan, 2022 16:00

Re: Den stora TAPIL-tråden

Inlägg av Drirani03 »

kallfan skrev: mån 20 maj, 2024 21:21
Drirani03 skrev: mån 20 maj, 2024 16:27 Ja exakt statusen av att vara läkare och pengarna som medföljs. Gällande familjen kan det lyftas också men ska inte vara fokuset tänker jag :) läste någonstans att de inte vill ha studenter som tvingas till utbildningen.

Vad kul att vi båda gick vidare! Hur gammal är du om man får fråga? Själv är jag 03 och är rädd för att de ska säga att jag är för ung för att egentligen veta vad jag vill bli och att motivationen ska anses bristande pga det haha.
Jag själv är 02 och jag tror inte de kommer kritisera din ålder i samband med ambition och motivering för att vilja plugga programmet. Men som du säger att inte komma hit utan något vettigt eller tomma drömmar. Utan att vilja själv vara med och engagera sig i studentlivet som tandläkar student spelar stor roll också!

Tittade igenom tapil sidan i KI och utgår utifrån de också för hur jag ska förklara mina motiv. Men vi får se hur det går. Och för personen innan som frågar om vilken dag så har jag de kommande dagarna. Så gäller att fixa mina argument nu ;)

Åh lycka till!! Jag hade tur som fick intervjun i mitten av juni.
Skriv svar