Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

aristofanes skrev: mån 06 maj, 2024 9:06 Ojojoj. Vore detta en videochat skulle du se hur jag rodnar.
Det hp främst mäter är förmågan att studera. Som du ligger i kommer du att kunna plocka dina 1,7. Se bara till att du inte spränger dig.
Mot en del andra sajter har jag en avvikande uppfattning om snabbläsning. Kanske ska jag säga att normalt läser jag snabbt, jag läser en roman fortare än de flesta. Men när det gäller hp är texterna för komplicerade (för mig) för snabbläsning. Jag har inget problem med att läsa orden snabbt, bristen ligger i att få min hjärna att fatta vad jag läst. Jag ser aktivt till att jag läser sakta så att min stackars hjärna ska hänga med. Läsförståelse är ett forskningsprojekt för en blivande psykolog!
Du nämner något här som samtidigt är så självklart men också gav mig en ”aha” moment.
Jag citerar,
”Det Hp mäter främst mäter är förmågan att studera”
Det är verkligen något jag kommer att ha i åtanke framöver! Målet är att köra hela vägen in nu fram till provet med just det i baktanken, att bygga upp en konsekvent och rutinmässig studievana.
Jag har sysslat med sport (boxning) i många år och min tränare brukade alltid säga att det handlar om att bibehålla sitt momentum! Det är vad som verkligen ger långvariga resultat, oavsett väder och mående så dyker man upp och gör vad man kan men samtidigt är mån om återhämtningen och rehabilitering så att man gör det på ett hälsosamt sätt.

Angående läs delen så instämmer jag, böcker brukar gå snabbare att gå igenom men det är också för att jag läser saker som är intressanta för just mig och håller mig engagerad under en längre period.
LÄS uppgifter på Hp är en helt annan grej, många gånger läser jag sånt som jag är helt ointresserad av och det får hjärnan att svamla iväg på olika tankar för ofta. Min första instinkt är att prioritera läs uppgifter framför böckerna framöver så att jag skapar en vana för just den sortens texter, förmodligen är det så med läs som med allt annat, förr eller senare börjar det ”klarna” och texterna blir lättare att följa samt minnas.

Tack för den ovärdeliga feedbacken och tipsen!
Hoppas du har haft en go helg och lycka till med allt framöver.
Mvh Stefan :)
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Måndag


Inget extravagant gjordes under dagen.

Vaknade vid 9
Gjorde 100 (2 pomodoro) ord och gick sen vidare för att göra 4 pomodoro AMDB

Valde att gå igenom matte delen igen då jag inte känner mig helt säker på matten ännu så fräschar upp minnet för undvika onödig slarv och verkligen jobba in grunderna för dem sviktar oturligt nog ännu för ofta.
Jag spenderar även minst 10 min om dagen för att gå igenom formelbladet för att försöka memorera reglerna tydligare.

Sen var det inte mycket tid kvar och dags att göra sig redo för jobbet.
Jobbar eftermiddag denna veckan, 14:30 till 22:30.
Jag har ungefär 40 minuters pendlings tid till jobbet och brukade spendera den tiden på att läsa min bok men har valt att byta ut det till att göra ORD och i framtiden när jag är färdig med den delen att byta ut det mot LÄS samt MEK.

Det blev ytterligare 100 ord på tågresan så totalen hamnar på

200 ord 149 rätt 51 fel, 74,5% rätt!

Nu gör vi oss redo för sängs och morgondagen!
Hoppas för övrigt alla har haft en bra dag. :)
Tack och hej, kram från mig ☺️
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Tisdag.

En av mina sämre om inte sämsta dag än så länge.

Planen var att somna runt 00:00 till 08:00, träna och sen spendera resten av tiden på att studera innan det var dags att bege sig mot jobbet runt 13:00.

Problemet var att jag kämpade för kung och fosterland för att somna som gick käpprätt åt skogen.
Var vaken fram till 08:00 istället och lyckades somna tillslut. Sov fram till 13 och sen var det ju dags att bege sig mot jobbet. Total flopp med den planen!

Dock bestämde jag mig för att plugga på natten då om jag ändå inte kunde sova så det blev
4 pomodoro AMDB

LÄS
Ett välskrivet blad 2/2

Ekonomisk brottslighet på island 2/2

Darwinismens historia 1/2

Det naturliga urvalet 2/4

ORD
100
64 rätt 36 fel, 64% rätt.

Målet med jobbet är att i framtiden kunna landa på helgskiftet då jobbar jag mindre timmar och har förhoppningsvis mer tid samt ork för studierna.
Fram tills dess gör vi vad vi kan med tiden vi har.

Inatt gör vi ett nytt försök med sömnen och gör oss redo för morgondagen.
Hoppas för övrigt att i har haft en bra dag!
Tack o hej, kram från mig :)
OmaOsm
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 dec, 2023 2:32

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av OmaOsm »

Kämpa på du klarar det
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

OmaOsm skrev: ons 08 maj, 2024 21:20 Kämpa på du klarar det
Tack för stödet!! Det uppskattas väldigt mycket <3
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Onsdag

Jag lyckades somna igår, big win!
Dagen kändes bra, inget märkvärdigt.

Gjorde 4 pomodoro AMDB
Följt av 200 ord totalt.

136 rätt 64 fel. 68% rätt

Fick även mitt sämsta resultat på ORD idag med enbart 3 rätt och 7 fel.
Den sved.
Dock ältar jag inte över det allt för mycket då jag känner att snittet är relativt okej! Jag ser fram emot att se hur de förhåller sig till mitt snitt om några månader, drömmen är 90%+, vi får se helt enkelt!

Imorgon är man ledig från jobbet så jag har officiellt en heldag på mig att plugga!
Jag vet inte riktigt hur mycket tid jag kommer allokera till pluggandet imorgon men jag är taggad på att ge det mitt bästa!

Jag kan känna att under veckodagarna att jag inte riktigt får in in ordentligt med studietid och det svider lite men samtidigt kanske det är bäst så då jag förmodligen inte riktigt är redo för många dagar av kontinuerliga 8-10 timmars pass. På det här viset hinner jag bygga upp en rutin i lagom fart för att förhoppningsvis köra gasen i botten dem sista 2 månaderna!

Nu ska jag mot sängs och göra mig redo för morgondagen!
Hoppas alla andra har haft en bra dag!
Tack o hej, kram från mig :)
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av HiketoPsych »

Dag 8

God kväll allesammans!

Detta markerar den 8e dagen av plugget och även tiden för det dagliga inlägget.

Tanken var att jag skulle göra veckosummeringar kring plugget så jag får en tydligare översikt på hur händelseförloppet har gått men jag måste ha tappat räkningen på dagarna så det blir även en veckosummering inkluderad i denna posten.

från start till igår(onsdag) då alltså.

veckans summering

1379 ord
1000 rätt 379 fel 72.5% rätt

(nu är det så att jag har gjort några pomodoros ord i början av resan utan att anteckna resultatet från dem så det är lite missledande men marginalen urskiljer sig lite från mina posts dock är siffrorna där) :)

4 pomodoro XYZ,
46 uppgifter.
29 rätt 17 fel.

16 pomodoro All matte du behöver

LÄS
31/40

MEK
17/20

ELF
20/21


Är väldigt nöjd med första veckan om man får säga så själv! Det verkar inte som mycket från dag till dag men "-little by little, a little becomes a lot"!


Idag var min lediga dag från jobbet och jag passade på att vila ut ordentligt samt få in lite träningen då jag känner att den prioriteras bort nu när plugget är i fokus!
Ältar dock inte så mycket över det med tanke på att jag har ett väldigt fysiskt krävande jobb som komplimenterar träningsdelen bra.

Blev iallafall

AMDB
4 Pomodoro
--------
MEK
26-8 ( riktigt nöjd med dagens MEK resultat! den har jag haft problem med innan men det verkar ha släppt någorlunda den senaste tiden, börjar få mycket mer konsistenta resultat på den delen! 👍🏼
--------
ELF
10/10
--------
ORD
102-48 68% rätt

Orkade inte springa idag så blev en 17 kilometers cykeltur i det fina vädret istället! :)

Något att tillägga är att medans jag går igenom All matte du behöver så ser jag det med nya ögon idag. Första gången så kände jag att mycket av materialet inte landade rätt, förstod helt enkelt inte.
Denna gången så finner jag migsjälv mer än ofta sitta och göra huvudräkning på uppgifterna medans jag lyssnar på genomgången och även få rätt? uppgifter som kunde ta mig flera minuter innan går på några sekunder!

Har även gjort en analys på mina svagheter i matten och lägger extra fokus på dem på genomgångarna. Det sviktar oftast på att omvandla formuleringar till ekvationer, Geometri och sannolikhet men även hela kvantitativa resonemangs området, blir att lägga extra krut på dem uppgifterna när man är färdig med AMDB!

Nu ska jag sluta tjöta och göra mig redo för sängs!
Önskar alla en god natts sömn.
Tack o hej, kram från mig :)
Sariiis
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 11 maj, 2024 9:11

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av Sariiis »

Ser fram emot att få följa din resa och önskar dig stort lycka till :D
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av Dutw »

HiketoPsych skrev: lör 04 maj, 2024 21:14
Dutw skrev: fre 03 maj, 2024 22:52 Riktigt intressant pluggdagbok och kul med helomvändningen :)
Välkommen och kämpa på!
Tack för feedbacken och får även passa på att önska dig lycka till med din resa! ☺️👏
Läst dina inlägg samt tråd och hatten av, verkligen! Jävla otur med förra provet med kvanten men nästa sätter du!
Tack :)
Ja man får väl helt enkelt ligga i bara :P
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
Användarens profilbild
nly
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 14 aug, 2023 4:27

Re: Från Basläger till Toppen: Min resa till 1.7 på Högskoleprovet! (Psykologprogrammet)

Inlägg av nly »

Vilken otrolig resa du gjort än så länge! ⭐️
Ska bli otroligt kul att få följa din pluggdagbok - det här grejar du!
Skriv svar