För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Hallå där!

30+:are med tidigare examen och en stabil karriär som egentligen vill göra något helt annat.
Tänkte det vore passande att starta upp en liten dagbok för att kunna skriva ner lite tankar och synpunkter som man själv om inte annat kan återvända till för lite perspektiv.

Känner att jag är alldeles för pragmatisk och ödmjuk för att våga ha ett direkt mål, men jag skulle ljuga om inte läkaryrket vore en dröm som alltid varit med mig sedan barndommens sena kvällarna med b.la MASH.

Hur som havre - idagsläget är jag solklart bättre på den verbala delen och skriver såsom idag konsekvent utan någon tidigare HPträning 1.3-1.5, Tacksamt!
Åldern i kombination med en examen och ett skrivtungt yrkesliv har väl satt sina spår, även om det primärt är på engelska.

Den kvantitativa delen är betydligt sämre, hamnar återkommande på 0.7. Här tror jag åldern i kombination med en examen och ett yrkesliv som skulle kunna beskrivas som en matematisköknen, är din drivande orsaken.

Tyvärr blir det tydligt att jag saknar mycket av den grundläggande matematiken. Vilket också delvis är en ganska tacksam ingångspunkt - man vet vart krutet ska placeras.

Idealbilden och där jag önskar placera mig är 1.65 - och om möjligt gärna till hösten.
Hur rimligt det är tycker jag vi utvärderar när resultaten i november rullar in.

Jag plannerar på att lägga cirkus 2 timmar per vardag och sedan fylla ut helgerna med det som behövs för att känna att jag gör framsteg och suger åt mig materialet i en god takt. Historiskt har matematik varit ett ämne som aldrig egentligen intresserat mig, men heller inte nödvändigtvist varit särskilt svårt - även om jag ska vara ärlig med att jag inte läst det på högre än relativt låg gymnasienyvå via det äldre systemet.

Egentligen har jag inte bråttom, även om jag heller inte blir yngre. Efter att ha läst igenom forumet så ser jag att det är fler av oss 30-taggare med "ordnade liv" som drömmer om mer. ni är alla en stor inspiration i erat mod, all lycka till er och erat tålamod.
Senast redigerad av Anderssons133213 den sön 28 apr, 2024 9:56, redigerad totalt 1 gånger.
Elena78
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 20 jul, 2021 22:50

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Elena78 »

Anderssons133213 skrev: sön 28 apr, 2024 0:08 Hallå där!

30+:are med tidigare examen och en stabil karriär som egentligen vill göra något helt annat.
Tänkte det vore passande att starta upp en liten dagbok för att kunna skriva ner lite tankar och synpunkter som man själv om inte annat kan återvända till för lite perspektiv.

Känner att jag är alldeles för pragmatisk och ödmjuk för att våga ha ett direkt mål, men jag skulle ljuga om inte läkaryrket vore en dröm som alltid varit med mig sedan barndommens sena kvällarna med b.la MASH.

Hur som havre - idagsläget är jag solklart bättre på den verb och skriver såsom idag konsekvent utan någon tidigare HPträning 1.3-1.5, Tacksamt!
Åldern i kombination med en examen med ett skrivtungt yrkesliv har väl satt sina spår, även om det primärt är på engelska.

Den kvantitativa delen är betydligt sämre, hamnar återkommande på 0.7. Här tror jag åldern i kombination med en examen och ett yrkesliv som skulle kunna beskrivas som en matematisköknen, är din drivande orsaken.

Tyvärr blir det tydligt att jag saknar mycket av den grundläggande matematiken. Vilket också delvis är en ganska tacksam ingångspunkt - man vet vart krutet ska placeras.

Idealbilden och där jag önskar placera mig är 1.65 - och om möjligt gärna till hösten.
Hur rimligt det är tycker jag vi utvärderar när resultaten i november rullar in.

Jag plannerar på att lägga cirkus 2 timmar per vardag och sedan fylla ut helgerna med det som behövs för att känna att jag gör framsteg och suger åt mig materialet i en god takt. Historiskt har matematik varit ett ämne som aldrig egentligen intresserat mig, men heller inte nödvändigtvist varit särskilt svårt - även om jag ska vara ärlig med att jag inte läst det på högre än relativt låg gymnasienyvå via det äldre systemet.

Egentligen har jag inte bråttom, även om jag heller inte blir yngre. Efter att ha läst igenom forumet så ser jag att det är fler av oss 30-taggare med "ordnade liv" som drömmer om mer. ni är alla en stor inspiration i erat mod, all lycka till er och erat tålamod.
Kul att det kommer flera med ordnad karriär och tidigare examen så man inte känner sig ensam bland ungdomar här.
Själv har jag både kandidat och magister och har tankar om att byta bana med.
Lycka till med pluggandet du kommer greja det där!
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

ORD: 4/10
LÄS : 7/10
MEK: 9/10
ELF: 10/10

ORD, katastrofalt, aldrig skrivit sådär lågt tidigare på ord - vilket har varit en paradgren. Ytterst oklart.

LÄS: 3 befogade fel, ett fel var var p.ga ett ordspråk jag inte kände till - vilket givetvis var det rätta svaret.
Sen två lite knepiga tolkningar med liknande svar.

MEK/ELF:
mek och elf har alltid varit 9/10/10/10 här var jag försnabb och kryssa fel helt enkelt.


ORD är en liten oroväckande del, där man kan tappa många och vinna lika många poäng.


Försök två, efter en 5 minutare.

Ord: 8/10
Läs: 7/10
Mek: 9/10
Elf: 9/10


Ord är mer i linje av förväntan. Det är ändå lite kusligt hur mycket ORD kan make or break ett provtillfälle, haha.

Läs ett tydligt fel, två lite oklara - finns en vinst i att analysera vidare.

Mek: Bommade en term jag inte kunde, håller fortsatt konsekvent 9/10/10/10 här.

Elf: Bommade på ren hybris, hade tagit rätt om jag bara dubbelkollade alternativen istället för plocka första som funkade. Fortfarande konsekvent med 9/10/10/10 här.


Märkte direkt att det var bökigt med dom stora lässegmenten efter bara en 5 minutare. Skrev båda proven på cirkus 30-35 minuter. Det finns onekligen en vinst i att använda hela tiden här.



Fokuset frammåt, bör ligga primärt på matten då jag tror det kommer bli mycket mer effektivare och konsekvent att få upp grunderna där. Får förlägga några pass i veckan till läs, och öva mer passivt då jag ändå läser otroligt mycket naturligt - samtidigt som jag försöker internalisera verb-strategierna.

Särskilt då de gav nästan omedelbar avkastning.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Elena78 skrev: sön 28 apr, 2024 9:40
Anderssons133213 skrev: sön 28 apr, 2024 0:08 Hallå där!
Kul att det kommer flera med ordnad karriär och tidigare examen så man inte känner sig ensam bland ungdomar här.
Själv har jag både kandidat och magister och har tankar om att byta bana med.
Lycka till med pluggandet du kommer greja det där!
Många tack, densamma. Jag läste lite av dina inlägg och är imponerad av ditt upplägg, matigt men strukturerat - starkt.

Ja jag tyckte också att det var lite viktigt att tillkännagiva sig som del av 30+minoriteten.
Jag tror att det som primärt skiljer oss från de yngre talangerna här är perspektivet, även om jag också kan relatera till att vara en vilsen nybliven 20åring med drömmar större än skorna att vandra genom mållinjen med.

Delsvis känner jag en tacksamhet för att jag "började" nu och inte då. Jag satte en plan av vad jag ville åstakomma innan jag valde att dedikera mitt liv till "något" helhjärtat. Insåg efter min master att jag stod vid ett vägskäl - doktorera inom mitt ämne eller byta fält helt till medicin eller ett svagt till kanske juridik och åklagarbanan.

Nu känner jag att jag gjort allt jag ville åstakomma och det börjar bli dags att se vilka alternativ jag har framför mig. Då är ett HP något som ändå är ett bra första steg kring vad som är realistiska alternativ.

Jag ser det som en frihet att göra något av vilja och inte nödvändigtvis av missnöje eller t.om nöd.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Spenderade kvällen att gå igenom matten och ville avsluta med ett testprov bara för att se om man faktiskt lärt sig något.

Otroligt positivt överraskad,

xyz = 6/12
kva = 5/10
nog = 4/6
dtk = 7/12


XYZ = det är ju tydligt att jag precis som tidigare etablerats saknar grunden. Jag vet genuint inte hur jag ska räkna de uppgifterna jag bommar. Fortsätter kriga på med all matte du behöver segmentet.

Kva = Här gjorde jag 2-3 slarvfel som jag faktiskt kunde ha räknat ut, men jag snubblade lite på formuleringarna i min hast. Fortfarande en överväldigande kunskapslucka.

Nog = här har jag faktiskt ett knep som jag lyckades använda framgångsrikt - vilket gjorde att jag inte behövde kunna matten bakom. Finns det fler okända variabler än kända variabler går det inte att lösa. Jag applicerade konceptet på samtliga uppgifter och fick ett gott resultat.

dtk = den här ska ju egentligen vara en fullpottare, om det är något jag kan så är det att läs av diagram. Och anledningen till varför det blev som det blev ligger i att jag insåg efter provet att man kan trycka på diagramet för att få fram en linjal. Jag satt nämligen lite komiskt och försökte göra mätningar och dra linjer med fingrarna. Förhoppningsvis kommer jag kunna hålla 10-12 rätt på den här delen, det var inget där jag inte förstod eller visste hur jag skulle ta fram.


I början av helgen fick jag nöja mig med ödmjuka 0.6-0.7, men nu efter helgens plugg klättrar jag ganska snabbt till stabilare 0.9 och tycks hålla mig där kring.

Vilket resulterar i att om jag hade gjort provet idag hade jag hamnat runt 1.2 från tidigare 0.9. En helt okej höjning på en helgspluggande om jag får säga det själv.


4 dagarsvecka nästa vecka, så det blir mycket lunch matematik, och ett och annat verbprov för att hålla igång läsförståelsen. Stora fokuset kommer ligga på matematikövningarna fram tills de sitter som ett rinnande vatten, med sporadiska prov för att börja smygöva mest för att det är kul åh ser vart man hamnar.
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 558
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Dutw »

Välkommen och kul med inställningen att vilja ha förändring utan att vantrivas eller liknande.
Ser att du är Vip-medlem och det kommer onekligen hjälpa dig på mattefronten!
Grunderna är A och O tycker jag och man vinner mycket på att kunna se i stort vilken räkneregel som efterfrågas i t.ex xyz.
Ser man paranteser så tänker jag t.ex "kvadreringsregler, konjugatregeln, räkneordning eller faktorisering".
Ser man nåt med en exponent så blir det "potenslagarna och rötter t.ex".
Sen finns det ju en del formler att hålla reda på också, där kan ajg tipsa om appen Anki för att göra flashcards, det är ett smidigt sätt att nöta in sådan info.
Kul med en höjning efter så pass kort tid, det ger blodad tand ju :)
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Dutw skrev: sön 28 apr, 2024 23:41 Välkommen och kul med inställningen att vilja ha förändring utan att vantrivas eller liknande.
Ser att du är Vip-medlem och det kommer onekligen hjälpa dig på mattefronten!
Grunderna är A och O tycker jag och man vinner mycket på att kunna se i stort vilken räkneregel som efterfrågas i t.ex xyz.
Ser man paranteser så tänker jag t.ex "kvadreringsregler, konjugatregeln, räkneordning eller faktorisering".
Ser man nåt med en exponent så blir det "potenslagarna och rötter t.ex".
Sen finns det ju en del formler att hålla reda på också, där kan ajg tipsa om appen Anki för att göra flashcards, det är ett smidigt sätt att nöta in sådan info.
Kul med en höjning efter så pass kort tid, det ger blodad tand ju :)
Jag är otroligt begränsad sett till matten egentligen, skrev i princip bara ett G för mer än 10 år sedan och har inte läst mer matematik än just matematik A som det hette på den tiden. Samtidigt så lyckas jag krysta fram 0.8-0.9 på rent logiskt tänkande under delarna som är mer liberala i sin teoretiska kunskap. Hoppas jag med hjälp av att faktiskt lära mig hur det fungerar kunna höja mig till gärna 1.5-1.6 på de resterande 170+ dagarna, gör jag inte det så har jag väl cirkus 6 månader till att täppa till ytterligare kunskapsluckor.

Ser att du redan nått mitt mål, gratulerar. Trist att du behöver söka in just till ett universitet med så högt intag - men jag tror på dig, du har ju redan varit där och nosat tidigare.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Idag har jag blivit mer ödjmukare. Ser att memrise dumpat stöd för community grejer - mycket tråkigt, mobilappen var ju fantastisk att köra lite träning när man pendlar.

Skrev 1.4, på cirkus 30 minuter,

ORD: 7/10
LÄS : 7/10
MEK: 9/10
ELF: 10/10

MEK och ELF fortsätter jag vara konsekvent på, ingen idé att fortsätta lägga något kurt där annat än sporadiskt för att dubbelkolla att jag fortfarande kan vad jag tror mig kunna.

Ord är ett fortsatt minfält och det är väldigt tydligt att man kan enkelt kan pendla mellan 1.2-1.7 beroende på hur många ord du kan på just det tillfället, läskigt. Jag har börjat lägga in ORD i de aktiva studierna.

Märkte också att man inte var lika häftig på LÄS när man jobbat en dag, riktig endurorally. Hade nog behövt resterande 20 för att få högre poäng.


Matematiken fortsätter att vara svår, jag förstår koncepten och lär mig ganska mycket av genomgångarna, men jag ska vara ärlig att svårighetsgraden från räkne exemplen och hur det ser ut underövningsfrågorna upplever jag som herkuliska. Det finns många poäng att hämta här på att verkligen gnugga grunder, samtidigt som det delvis är lite demotiverande att stirra upp för branten av kunskap som jag bör kunna för att konsekvent kunna skriva högt på kvantdelen. Beslut togs således att inte stirra så mycket och fokusera på matematiken.

Blir nog inte så många prov än, fokus blir nog på övningsuppgifterna och få upp huvudräkningen - iaf till sensommaren.



P.S finns det någon discord? Måste erkänna att forum generellt känns anakroniskt

Tack och bock.
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 558
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Dutw »

Bra jobbat!
Ja matte kan kännas som ett stort berg att bestiga men grunderna sätter sig snabbare än man tror tycker jag :)
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Dutw skrev: mån 29 apr, 2024 22:34 Bra jobbat!
Ja matte kan kännas som ett stort berg att bestiga men grunderna sätter sig snabbare än man tror tycker jag :)
Om inte annat så lever man på hoppet.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Fridens liljor.


Fortsatte med lite morgon och förmiddagsmatte, avslutade med ett verbprov.

1.5 enligt 2023s nominering. tog 32 minuter.

ORD: 7/10
LÄS : 9/10
MEK: 8/10
ELF: 9/10

ORD - fortsätter vara ett riktigt spöke, åh det är här jag måste upp för att kunna nå de högre poängen. fortsatt fokus på plugga ord. En närmast fantasmagorisk upplevelse varje gång.

LÄS: nu har jag gjort cirkus 7 verbprov de senaste 5 dagarna och jag känner att läs blir mycket lättare. Gjorde ett slarvfel och tog ett alternativ som passade bra in, inte det som passade in bäst. Felanalysen blir således läsa alla svarsalternativ.


MEK: Här är det egentligen ORD som spökar igen, felen kommer från korta meningar, med bara ett ord där jag lyckades få ner det till två alternativ och bommade båda. Stratigierna funkar ju bra med att uteslutningsmetoden, vilket gjorde det bra mycket statistiskt nämre än vad det hade varit om man bara gissade friskt. Generellt tycker jag uppgifterna från 90 är mycket lättare på VERB, med undantag på att vad som var gamla och omorderna termer redan 92, är antika termer nu mer än 30 år senare. Hjälp.

ELF: Här vart det bråttom igen, lätta texter och i min hybris tog jag också det första väl passande alternativet och inte det bästa.



Hybrisen är väl det som spökar mest i grenarna jag kontinuerligt levererar på, LÄS, MEK och ELF. Medan ORD handlar om kunskapsluckor - vilket är egentligen svårt att göra något åt. Jag ponerar att jag kommer behöva lägga mig på 1.9-1.8 för att jag ska täcka upp kvantdelens resultat åh hamna på 1.65. Så det är viktigt att jag berikar mitt vokabulär snarast. Mer läsning står helt enkelt på schemat.

Som tur är spelar jag narrativt tunga spel på fritiden, där utsätter jag mig för mycket anakronisk engelska. Och jag arbetar i den kontemporära engelskans språk, vilket är tacksamt.

Mer matematik, men också mer läsande. Ser framemot nästa nummer av statsvetenskaplig tidsskrift, snäppet mer underhållande (men stundvis också dystrare) än läkartidningarnas mer neutrala alster.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Bjuder generöst nog på en dubbel, den röda dagen i ära. Mycket fokus har varit på det verbala, här följer lite fokuset på matematikens upplägg.

Efter att ha doppat tårna i det allt annat än ljumna matematiska träsket börjar det bli dags att organisera det sporadiska och mer koncist ta sig åt materialet.

Primärt är det i dagsläget på tre fronter som jag upplever undermäliga resultat, alla med lite olika fokus områden.

Kunskapen - Det finns som tidigare etablerat en lucka att fylla när det kommer till att faktiskt lösa problemen. Här blir XYZ lidande, resultatet går nästan hand i hand med de uppgifterna jag faktiskt besitter kunskapen att räkna ut.

Hastigheten - Det går för långsamt och ibland för snabbt. Jag märker primärt att huvudet inte hänger med på de basala grejerna, speciellt när det kommer till faktorering, se mönster och kunna eliminera svarsalternativ.

Provtekniska - Man behöver inte lösa uppgiften ,man behöver bara svara rätt. Mycket tid spills på att inte arbeta fram det mest troligaste alternativet, utan snarare på att räkna ut svaret. Redan nu märker jag att många frågor är formulerade efter någon specifik regel eller dylikt som man "enkelt" ska kunna applicera, eller använda för att utesluta,



Som svar på de här problemen har jag några upplägg i åtanke.

1. Öva in baserna så dom sitter nästan reflexartat. Övar nu dagligen på multiplikationstabellerna upp till 12:ans, men också i faktoriseringen, så att man "automatiskt" ska se att ett nummer också är t.ex resultatet av 4x12.
2. Öva och memorera primtalen till 100.
3. Öva och memorera delningsreglerna.
4. % och andelar. T.ex 1/5 = 20%, 1/8 = 12.5% etc.


Avsätta ett kapitel per vecka för att inte fokusera för mycket på en del. Märker bland annat att jag börjar få halvkoll på Algebran, men grunderna i geometri sitter absolut inte. Så nästa vecka kommer vi gå vidare till att fokusera på geometrin och dess grunder.



Och avslutligen dedikera en mindre del, som kommer kontinuerligt att öka med tiden på att strategiskt anpassa kunskapen till provet.




Denna veckas studier kommer såledess att bestå av att varje dag göra följande,
1. 2 stycken 25 minuters intervaller med fokus på multiplikationstabellerna, försöka se hur många jag lyckas lösa efter varje intervall.

2. Fokusera på grunderna i matematiken, göra klart samtliga övningsuppgifter och sätta 100% i slutet av veckan. (Möjligen lite ambitiöst.)

3. Göra ett kvantprov på söndag för att se om det ger något märkbart resultat, eller om det trendar åt fel håll.


av mina 2-3 timmar av aktiva studier hamnar således på cirka 75% på matematiken, resten på ORD sedan och ett dagligt verbprov.


Ska försöka hålla mig till veckoplanerna och utvärdera varje söndag, istället för att försöka lägga om upplägget mitt i veckan.



På återseende.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Hallå hallå.

Halvsjuk idag, lättare feber och snuva - vilket också reflekterade i dagens verb.

ORD: 8/10
LÄS : 6/10
MEK: 10/10
ELF: 8/10


Svårt med fokuset, hade ORD på min sida, men läs var 3 av de förmodligen längsta texterna jag tidigare fått på ett provpass. Samma med ELF - 3 långa texter och jag snubblade på formuleringe "inte" vilket gav två fel där.

Det possitiva är att jag verkar hålla mig konsekvent trotts feber, medan det negativa är att jag fortsätter att slarva mig igenom delar jag kan, vilket kostar mycket. 3-4 rätt mer på verb resulterar i 1.7-1.75, så här måste jag förbättra mig. Ska gå igenom lite strategier på hur man tvingar sig att hålla fokuset hela provet.

Fortsätter kriga med matten, multiplikationstabellen och alla matematik du behöver. Tänker va lite snällare mot mig själv idag och bara lägga en 1-1.5 timmar spritt över kvällen. Prioritera vila och återhämtning idag och över helgen. Ingen idé åh bränna ljuset i båda ändarna.
Anderssons133213
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 28 dec, 2023 21:09

Re: För en annan framtid, där 1.65 är en del av planen.

Inlägg av Anderssons133213 »

Hallå igen.

Igår var det inte super mycket plugg, feberns eftermäle satt som etsat i kroppen så det blev jobbet sen hem åh krasha i bingen. Körde lite ord och multiplikationstabell på pendlingen hem.

Idag känner man sig bättre i form och börjar lugnt att plocka upp där man tidigare avslutat. Mer matematik idag, gör framsteg i all matte du behöver och börjar få en bättre grund att stå på, tänker göra mitt första delprov igen på söndag för att se om det har givit något kortsiktigt sett från poängen.
Solen skiner så i jakt på D-vitamin gör sig nog en promenad gott, även om värmen mest är symbolisk idagsläget.


Ett pass verb till kvällen och iaf en timme till matematik står på schemat efter pausen.
Skriv svar