ORD.. träna på ord so redan förekommit?

Diskussioner kring ORD-delen samt ORD-uppgifter
capedchameleon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 28 nov, 2006 1:00

ORD.. träna på ord so redan förekommit?

Inlägg av capedchameleon »

hur stor chans är det att ord från gamla högskoleprov kommer att komma på provet? det är väl viktigare att träna på dom andra ordlistorna?
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Ett par ord har dykit upp på högskoleprovet 2 gånger. Gå igenom dessa gamla högskoleprovord, men öva absolut inte på de. Det är slöseri med tid.
Otoman
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 01 feb, 2007 1:00

Inlägg av Otoman »

men vrf använder många utbildningar på nätet otroliga mängder av ord från gamla hprov???
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Det finns olika skolor när det gäller det här med att öva på ord som förekommit förut. Jag själv tränar på ord som har förekommit på gamla prov just av den anledningen att vissa återkommer.

Antalet återkommande ord per prov brukar variera, men enligt en rapport som jag läst vid ett tidigare tillfälle så ska det vara ungefär 10% (ca 4 stycken) som är återkommande ord.

Jag har tidigare diskuterat detta under VIP-forumet, men jag finner ingen anledning till att undanhålla det för er andra, så därför kommer jag nu att publicera lite fakta.


[b:83049da3b9]Statistik och historia rörande ORD-delen på Högskoleprovet[/b:83049da3b9]
Höstterminen 1997 hände något speciellt med ORD-delen. Innan denna termins prov har antalet återkommande ord varierat mellan 0 och 1 (en endaste gång var det faktiskt 3 st). Men från höstterminen 1997 började antalet återkommande ord att öka. Utvecklingen kan ni se nedan:

1997 VT: 0 st (0%) HT: 3 st (7,5%)
1998 VT: 2 st (5%) HT: 2 st (5%)
1999 VT: 8 st (20%) HT: 8 st (20%)
2000 VT: 11 st (27,5%) HT: 6 st (15%)
2001 VT: 14 st (35%) HT: 13 st (32,5%)
2002 VT: 10 st (25%) HT: 14 st (35%)
2003 VT: 13 st (32,5%) HT: 10 st (25%)
2004 VT: 14 st (35%) HT: 2 st (5%)
2005 VT: 9 st (22,5%) HT: 6 st (15%)
2006 VT: 14 st (35%) HT: 5 st (12,5%)

Som vi kan se i statistiken så kan det i bland vara så att ända upp till 35% av orden på en ORD-del är återkommande ord. En liten lustig detalj är att det oftare är fler återkommande ord på vårterminen än höstterminen, varför det är så vet jag inte. Kanske bara är ett sammanträffande.

Värt att notera här är att jag endast räknat de återkommande orden som har återkommit i samma form (det vill säga ordagrant). Ta till exempel ordet "affekt" som har återkommit som just "affekt" vid ett senare prov. Det är denna typ av repetering som visas i statistiken ovan.
Ordet "absorbera - upptaga" som är ett verb, vilket senare återkom som "absorption - upptagande" som är ett substantiv. Detta tycker jag också att man kan kalla för ett slags "återkommande" även fast det inte är verbaliter.

Alltså om man även skulle räkna med dessa icke ordagranna ord i statistiken skulle säkert antalet återkommande ord öka något.

Sen har vi det här med hur långt det kan gå innan ett specifikt ord återkommer. Här är jag inte så säker, men jag skulle tippa på 2-3 år som lägst. Observera att detta gäller återkommande mellan skarpa prov och inte återkommande mellan ett testblock och ett skarpt prov. Jag såg i en tråd här på forumet att man talade om att ett ord hade förekommit på ett testblock och sedan återkommit på nästa prov eller provet därefter.


Det är givetvis upp till var och en att plugga på ord som redan funnits med på gamla prov, men om det innebär att man kan säkra 4-5 ord på ORD-delen så tycker jag att det är värt att göra det. Och vi har i statistiken sett att det kan vara ända upp till 14 stycken ord som återkommer, vilket det gjorde VT 2006. Den som kunde orden från gamla prov den gången hade alltså 14 säkra poäng och vem säger nej till det? Inte jag i alla fall! :D

Det var allt för mig, hoppas att detta har givit vägledning för någon i alla fall. 8)
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Intressanta siffror zolero. Har du sammanställt de själv? Räknat med prov tidigare än 97? :o
Användarens profilbild
l33t
Stammis
Stammis
Inlägg: 435
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 2:00

Sanningshalten?

Inlägg av l33t »

Hur sant är allt detta du säger, zolero?
Kan du ange någon källa?

Känns taskigt att lägga ut uppgifter som kan få folk att slösa bort deras tid på onödigheter. Förklara, nu.

:lol:
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

[quote:bc734ada60="Guldbollen"]Intressanta siffror zolero. Har du sammanställt de själv? Räknat med prov tidigare än 97? :o[/quote:bc734ada60]

Jag har sammanställt siffrorna själv och det var slitsamt, men jag hoppas det var värt mödan. Jag har räknat med proven tidigare än 1997. Statistiken är alltså baserad på tidigare förekommande ORD-delar (förutom utprövningsblock då...).


[quote:bc734ada60="l33t"]Hur sant är allt detta du säger, zolero?
Kan du ange någon källa?[/quote:bc734ada60]

Ja det är så sant det bara kan vara! :D

Källa: Alla skarpa ORD-delar som jag vet förekommit sedan VT 1977.

När jag vill vägleda folk vill jag absolut inte missleda dem. Säger jag att det är på ett visst vis så har jag relativt starka belägg för att det är så. Jag förkunnar inte spekulationer om hur jag tror att det har utvecklats genom tiderna på högskolelprovet. Jag förkunnar endast fakta och mina antaganden och slutsatser utifrån dessa fakta.

Är jag osäker så säger jag det. Till exempel så visade jag min osäkerhet när jag skulle ange hur långt det kunde vara som kortast mellan det att ett ord återkom. Detta för att det, för mig, tar alldeles för lång tid att få fram det mest noggranna svaret på den frågan.

[quote:bc734ada60="l33t"]Känns taskigt att lägga ut uppgifter som kan få folk att slösa bort deras tid på onödigheter. Förklara, nu.
:lol: [/quote:bc734ada60]

Sanna mina ord när jag säger att slöseri med tid är min största fiende och mitt största hatobjekt. Jag försöker alltid att finna lösningar till att utföra uppgifter, av olika slag, på så kort tid som möjligt. Detta har bland annat varit drivkraften för mig när jag tidigare drivit frågan om att förbättra ordprogrammet här på HPG. Det största slöseriet med tid, enligt min mening, är när man tränar på något man kan säkert. Detta var också fallet, för mig, gällande vissa ord i ordprogrammet, därav debatten.

Nu när jag förklarat detta för dig så kanske det är ganska uppenbart att jag inte skulle leda folk till slöseri med tid.

Det är också uppenbart att jag därför inte har tid och sitta här och publicera en massa goja.

Alltså tar jag mig tid så är det endast för att få hjälp själv eller för att hjälpa och vägleda andra här på forumet. :)


Vidare om det här med att öva på gamla prov så kan man säga att det inte behöver vara så omfattande och tidskrävande som man kan tro.

Det har fram till dags dato förekommit 2050 ord, det vill säga om alla de proven jag räknat med verkligen är ALLA prov. Varför säger jag så? Jo därför att det finns en liten osäkerhet, som jag ska komma till alldeles strax. Men först ska jag säga att från VT 1977 fram till HT 1995 så har det alltid varit 30 stycken ord på ORD-delen. VT 1996 och framåt har det varit 40 stycken ord på ORD-delen. Nu kan ni som är mattesnillen säkert räkna ut att siffran här ovanför (2050 ord) inte stämmer för det borde snarare bli 2020 ord.

Från och med 1977 till och med 1995 är det 19 år och från och med 1996 till och med 2006 är det 11 år, detta ger oss detta:

19*2*30 + 11*2*40 = 2020 ord

Det är nu vi kommer till osäkerheten varför sa jag 2050 när det borde varit 2020? Jo det är nämligen så att från VT 1977 har jag kollat på TVÅ OLIKA prov med olika datum (1977-04-23 och 1977-05-07). Så det gick alltså 2 prov just den terminen av någon outgrundlig anledning, som jag inte kan begripa mig på. Anledningen går ju bara att spekulera i men det ger upphov till en annan fråga, varför var det bara 2 prov vårterminen och inte höst terminen?? Tänke om det finns ett till prov där ute någonstans, för HT 1977?

Repro-avdelningen vid Kungliga biblioteket i Stockholm saknar enligt min erfarenhet en ORD-del från år 1996, vilket kan betyda att de lika gärna kan sakna en ORD-del från HT 1977. Eller varför inte något eller några andra års ORD-delar? Ja ni förstår nog min osäkerhet till om jag verkligen har SETT ALLA ORD-delar! :)

Nå vidare nu till övandet av ord från gamla prov. Det finns som sagt var, enligt min vetskap, 2050 gamla ord. Ungefär 175 av dem är dubbletter så dessa kan ni dra bort från 2050. Vidare så kan ni med säkerhet slopa förra provets ord. Sedan har vi det här med hur nära inpå en dubblett kan förekomma, vilket är en lite knivigare fråga. Jag har tidigare varit lite osäker och sagt 2-3 år, vilket ger ca 320 - 400 ord som man kan slopa, men inte med säkerhet! Och sedan kan man slopa idiomen för de har endast repeterats ett fåtal gånger. Och sist men inte minst så kanske man kan en del av de gamla orden och kan därför slopa dessa med.

Det är väl olika från person till person men nu skulle jag tippa på att vi är nere i drygt 1000 ord att öva på. Detta tar inte lång tid att öva på. Ett bra glosprogram underlättar en hel del. Jag har testat både Vokabula och Vokabel, men jag föredrar det senare. Vokabel är enligt min mening mer komplicerat men mycket kraftfullt.

Det finns mång inställingar bland annat för HUR förhören ska utföras. I vilken ordning orden ska komma, hur många förhör du vill ha på varje lista, om du vill ha omförhör, vilka glosor från listan som ska komma på förhöret.

Ja det finns en massa inställningar att välja på. Sedan finns det 9 olika sätt att förhöra sig på en lista. Mina personliga favoriter är Standard, Självtest och Alternativ.

Jag vill tillrättalägga ett tidigare uttalande som jag gjort om Vokabel, där jag nämner att det inte går att blockera glosor man redan kan. Detta var fel av mig, för det går nämligen att göra det. Det krävs att man använder flaggorna i programmet på rätt sätt. Man kan nämligen flagga glosor som man anser sig kunna bra och slipper på så sätt öva på dessa igen. Detta är en mycket effektiv funktion. Den spar mycket tid! :D

Det finns som sagt var många inställningar och det kräver att man sätter sig ner med programmet och testar sig fram så att man kan använda det på ett så optimalt sätt som möjligt. Men när du behärskar det så är det guld värt, jag lovar.

Vidare är det mycket enkelt att skapa listor i programmet. Till skillnad från Vokabula så visas inte en lista med dina ordlistor i programmet utan i programmet så ser du bara den lista du för tillfället arbetar med. Du behöver alltså inte något extra program för att redigera dina listor, du både förhör och redigerar din lista med samma program.

Du kan även mycket enkelt kopiera och klistra in ord från Excel direkt i Vokabel.

Ja möjligheterna är många men så är också inställningarna. Men ett himla bra program är det och gratis också! :D

Jag brukar till och med använda programmet är jag ska öva bråk eller annat som ska övas in utantill, kanske multiplikationstabeller eller annat...



Puhh... det var en lång utsvävning men jag hoppas att jag har givit svar till era frågor på ett tillfredställande sätt. 8)

Om ni eller någon annan har några fler frågor så är det bara att fråga på! :D
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Jag tror dig zolero. Får bara buga för sammanställningen. Du skulle inte kunna göra en "liten lista" på alla gamla HP-ord som förekommit? Det vore guld värt. :P

Förstår självklart om du skippar det...
Marcus_
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 27 okt, 2006 2:00

Inlägg av Marcus_ »

Väldigt intressant inlägg helt klart Zolero, tyvärr har jag bara HP prov från 2000 och frammåt. Nån som kan tipsa om vart man kan få tag i äldre?

Sen listan som Guldbollen nämner... *drool*
Krabo85
Stammis
Stammis
Inlägg: 153
Blev medlem: lör 03 dec, 2005 1:00

Inlägg av Krabo85 »

Zolero: Jag har hört liknande uppgifter tidigare och det du påstår stämmer säkerligen. Men hur sjutton har du lyckats få tag på alla prov sen 1977? Du känner inte för att dela med dej? Jag är villig att ge dej en slant för en komplett lista med dessa 2050 ord.
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Tyvärr så kan jag inte eller har inte tid att sammanställa denna lista, det skulle ta mig evigheter då det trots allt är 2050 ord! :)

Jag har för vana att vara noggrann när jag kompilerar listor. Jag brukar inte lägga in ett ord utan att ange ordklass för det ordet. Detta för att jag sedan när jag pluggar på orden inte ska råka ut för ett förhör med blandade ordklasser. Om man blandar ordklasserna så är det lättare att utesluta svarsalternativ som inte ordklassmässigt stämmer överrens med det efterfrågade ordet, vilket gör testet lättare än det egentligen ska vara.

Jag brukar också se till att de flesta betydelserna för varje ord är med, men beskrivet med så få ord som möjligt. Om vi tar ordet "anhålla" till exempel som betyder "formellt begära", men det betyder också "tillfälligt beröva friheten".

Det är naturligtvis personligt men för mig är den andra betydelsen trivial och behöver inte tas med i listan. Så posten blir så här:

anhålla - formellt begära - verb

När jag skapar listor jobbar jag uteslutande med Excel och ovanstående exempel ger därför upphov till en lista som är 3 celler bred. Sedan är det bara att sortera på ordklass. Det blir alltså en dellista i excel-dokumentet för varje ordklass. Ur dessa dellistor skapar jag sedan listor genom att kopiera och klistra in i Vokabel. Så jag har en mapp med listor som kan heta något i stil med verb1, verb2, verb3, subst1, subst2, adj1, adj2 och så vidare. Jag lägger även till en till kolumn med filnamnet så att jag har koll på vart orden är eller i vilket lista de ska vara.

Det är av yttersta vikt att ALLA orden är på samma kalkylblad i excel-dukumentet, detta för att när du lägger till mer ord så kan du enkelt se om du redan har dem i listan eller ej. För man vill inte lägga till dubbletter, då detta leder till att du måste plugga orden mer än nödvändigt! Jag har sagt det tidigare, slösa inte med tiden! :D

Vissa ord kommer oundvikligen att uppta två poster (eller kanske fler i sällsynta fall) då de har en betydelse i flera ordklasser. Här anser jag att det är legitimt att införa dubbletter, men endast i nödfall.

Vissa andra ord har även fler än två betydelser och dessa brukar jag skapa en ny ordklass till exempelvis "verb_flera" eller något i den stilen.

Jag brukar även göra ett excel-dokument där jag har en förteckning över mina glosfiler samt ett schema över hur många gånger jag övat på varje fil. Det kan lätt bli lite snurrigt när man har många filer.


Och så har vi det här med gamla prov och det är en frekvent återkommande fråga som har besvarats många gånger. Jag har ringt runt till en massa universitet för att få tag på så många som möjligt. Tyvärr så tror jag numera att det är ganska utplockat och därför svårt att få tag i gamla prov. Jag kommer ihåg att jag brukar få ett svar i stil med "Har du kollat på studera.nu" eller "det finns på nätet" eller liknande. Tyvärr så publicerar Umeå bara de fyra sista proven, resten sitter de väl och trycker på antar jag! 8)

Jag finner det mycket svårt att tro att man kastar bort över 20 års arbete och bara glömmer bort allting. :D

Det är här Kungliga biblioteket kommer in i bilden, de har till uppgift att samla på sig olika saker däribland gamla högskoleprov. Och tur är väl det för oss i alla fall! 8)

Om man ringer till Kungliga biblioteket i Stockholm (repro-avdelningen) så kan man få delprov kopierade och skickade till sig. Detta är ett beställningsjobb som de tar betalt för (en fast summa plus ett pris för varje kopierat blad tror jag det var). Alternativt kan man åka runt i stockholmstrakten på bibliotek och kopiera där, men proven där är ganska utspridda och det skulle ta ett bra tag att kamma igenom alla biblioteken.

Så mitt tips till er som vill ha gamla prov, ord eller annat är att beställa kopior från Kungliga biblioteket. De har en massa smått och gott där ska ni veta! :D
Krabo85
Stammis
Stammis
Inlägg: 153
Blev medlem: lör 03 dec, 2005 1:00

Inlägg av Krabo85 »

Okej, ska ringa Kungliga biblioteket då. Men jag undrar ändå, om du har orden i excel-filer, vore det inte en ganska simpel affär att jag överför säg 500:- till ditt personkonto och du skickar mig filerna?
zolero1980
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 2:00
Ort: Stockholm

Inlägg av zolero1980 »

Listan finns inte elektroniskt, utan bara på papper. Min beskrivning om Excel var bara en demonstration hur jag använder excel och Vocabel tillsammans när jag jobbar med elektroniska listor.

Det känns inte riktigt rätt att köpslå om ord och jag vet inte ens om det är tillåtet för mig att sälja vidare material som jag införskaffat på det vis jag gjort. Även om det bara täcker mina utgifter vid införskaffandet av listorna.

En bättre ide vore därför om ni gick ihop några intressenter och delade på beloppet som blir när ni beställer från Stockholm. Och ju fler ni är som ingår i gruppen, ju billigare blir det för var och en. På det här sättet kan ni lätt katalogisera listorna elektroniskt var och en för sig och sedan dela med er till varandra. Vi är nu uppe i ca 30 ORD-delar, vilket innebär att om ni är säg 10 personer så behöver ni bara katalogisera ca 3 listor var, vilket borde gå snabbt. Kostnaden blir också bara en tiondel av vad den hade varit för endast en person.

Jag är ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp. :(
Användarens profilbild
E_ced87
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1405
Blev medlem: sön 30 jul, 2006 2:00
Ort: Sthlm-Ume
Kontakt:

Inlägg av E_ced87 »

Så Zolero, du har nästan alla prov sen 77. Satasar du på alla rätt??
Allt går utom småbarn
Krabo85
Stammis
Stammis
Inlägg: 153
Blev medlem: lör 03 dec, 2005 1:00

Inlägg av Krabo85 »

Ringde KB idag och tydligen är det utplockat även där...fan va kasst.
Skriv svar