Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Många rekommenderar att man läser in gamla Matematik A- och B-böcker inför HP. Jag märker också att många har problem att få alla rätt på de matematiska delarna, det bör inte vara något problem om man läst hela vägen upp till grunderna i högskolematematik.
Därför tycker jag att man bör plugga över Ma. A och B kunskaper, dessa är måhända tillräckliga men högre matematikkunskaper gör dig snabbare och mer säker på dina slutsatser.
Jag rekommenderar därför, för den som siktar mot 1.9-2.0, att man gör samtliga 200+ övningar på denna sida: http://www.khanacademy.org/exercisedashboard?k och att man efter det följer detta upplägg: http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf och tillhörande inspelade föreläsningar: http://wiki.math.se/wikis/forberedandem ... %A4sningar .
Har ni gått igenom detta bör ni sätta alla rätt på samtliga matematiska delar.
Komplimenterande material som ni kan använda er av är den utmärkta boken http://www.bokus.com/bok/9789144020303/ ... matematik/ som går igenom all gymnasiematematik och grunderna i högskolematematiken.
Jag tror att detta kan hjälpa er som har problem med matematikdelen att faktiskt bli otroligt duktiga inför den framtida högskolematematiken, men även matematiken på HP.
En god matematisk formelsamling är också http://sv.wikibooks.org/wiki/Kategori:F ... _matematik
Ville bara dela med mig, då detta material är guld värt (det vet jag av egen erfarenhet, eftersom jag fick 100 % på matematik).
För DTK rekommenderar jag att man räknar ut medelvärde och försöker jämföra skillnaden grupper emellan i http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR1101.pdf , eller göra gamla DTK-uppgifter.
Det bästa för DTK dock är att plöja igenom en högskolebok (se: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... ac_used=no ) för statistisk grundkurs, detta ger perfekt förståelse för hur statistiken redovisas. Det kan även vara av fördel att räkna på de uppgifterna som finns i dessa statistikböcker då man lär sig redovisa statistik själv.
Jag skriver detta för att jag ser så många här plugga flera år på vissa delar. Men, går man igenom allt material jag visar här (och förstår man det) är det liten chans att man inte nästan får alla rätt på 80 poäng statisik/matematik. Jag skulle gissa på att detta material tar ca. 3 månader att köra igenom.
Därför tycker jag att man bör plugga över Ma. A och B kunskaper, dessa är måhända tillräckliga men högre matematikkunskaper gör dig snabbare och mer säker på dina slutsatser.
Jag rekommenderar därför, för den som siktar mot 1.9-2.0, att man gör samtliga 200+ övningar på denna sida: http://www.khanacademy.org/exercisedashboard?k och att man efter det följer detta upplägg: http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf och tillhörande inspelade föreläsningar: http://wiki.math.se/wikis/forberedandem ... %A4sningar .
Har ni gått igenom detta bör ni sätta alla rätt på samtliga matematiska delar.
Komplimenterande material som ni kan använda er av är den utmärkta boken http://www.bokus.com/bok/9789144020303/ ... matematik/ som går igenom all gymnasiematematik och grunderna i högskolematematiken.
Jag tror att detta kan hjälpa er som har problem med matematikdelen att faktiskt bli otroligt duktiga inför den framtida högskolematematiken, men även matematiken på HP.
En god matematisk formelsamling är också http://sv.wikibooks.org/wiki/Kategori:F ... _matematik
Ville bara dela med mig, då detta material är guld värt (det vet jag av egen erfarenhet, eftersom jag fick 100 % på matematik).
För DTK rekommenderar jag att man räknar ut medelvärde och försöker jämföra skillnaden grupper emellan i http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR1101.pdf , eller göra gamla DTK-uppgifter.
Det bästa för DTK dock är att plöja igenom en högskolebok (se: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... ac_used=no ) för statistisk grundkurs, detta ger perfekt förståelse för hur statistiken redovisas. Det kan även vara av fördel att räkna på de uppgifterna som finns i dessa statistikböcker då man lär sig redovisa statistik själv.
Jag skriver detta för att jag ser så många här plugga flera år på vissa delar. Men, går man igenom allt material jag visar här (och förstår man det) är det liten chans att man inte nästan får alla rätt på 80 poäng statisik/matematik. Jag skulle gissa på att detta material tar ca. 3 månader att köra igenom.
Senast redigerad av Gorbys den sön 27 nov, 2011 1:30, redigerad totalt 3 gång.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Tack som fan! Mer sånt här
Khanacademy är en mycket bra sida!
Bra jobbat med full pott!
Jag tror du har helt rätt i att det nog är smartare att satsa på lite mer än bara A & B-kurserna. Man kan gå igenom dem lite fort, för och se om det är någon betydande del från någon utav kursera man inte fått med sig, sen gå vidare.
Det är nog även bra för den generella intelligensen och även motivationsnivån att gå lite högre, blir jävligt trötigt att sitta och repetera enklaste matten igen, jag har försökt.
Khanacademy är en mycket bra sida!
Bra jobbat med full pott!
Jag tror du har helt rätt i att det nog är smartare att satsa på lite mer än bara A & B-kurserna. Man kan gå igenom dem lite fort, för och se om det är någon betydande del från någon utav kursera man inte fått med sig, sen gå vidare.
Det är nog även bra för den generella intelligensen och även motivationsnivån att gå lite högre, blir jävligt trötigt att sitta och repetera enklaste matten igen, jag har försökt.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
khanacademy verkar RIKTIGT bra! Tack så mycket!!
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Förövrigt förtjänar du medalj för den där gedigna lilla länksamlingen. Tackar!
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Tack för informationen! Ska absolut se över dessa rekommendationer.. Mattedelen är det svåraste momentet för mig och detta verkar va ett bra sätt att förkovra sig.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Ska absolut komplettera mitt upplägg, börjar redan nu!Gorbys skrev:Många rekommenderar att man läser in gamla Matematik A- och B-böcker inför HP. Jag märker också att många har problem att få alla rätt på de matematiska delarna, det bör inte vara något problem om man läst hela vägen upp till grunderna i högskolematematik.
Därför tycker jag att man bör plugga över Ma. A och B kunskaper, dessa är måhända tillräckliga men högre matematikkunskaper gör dig snabbare och mer säker på dina slutsatser.
Jag rekommenderar därför, för den som siktar mot 1.9-2.0, att man gör samtliga 200+ övningar på denna sida: http://www.khanacademy.org/exercisedashboard?k och att man efter det följer detta upplägg: http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf och tillhörande inspelade föreläsningar: http://wiki.math.se/wikis/forberedandem ... %A4sningar .
Har ni gått igenom detta bör ni sätta alla rätt på samtliga matematiska delar.
Komplimenterande material som ni kan använda er av är den utmärkta boken http://www.bokus.com/bok/9789144020303/ ... matematik/ som går igenom all gymnasiematematik och grunderna i högskolematematiken.
Jag tror att detta kan hjälpa er som har problem med matematikdelen att faktiskt bli otroligt duktiga inför den framtida högskolematematiken, men även matematiken på HP.
En god matematisk formelsamling är också http://sv.wikibooks.org/wiki/Kategori:F ... _matematik
Ville bara dela med mig, då detta material är guld värt (det vet jag av egen erfarenhet, eftersom jag fick 100 % på matematik).
För DTK rekommenderar jag att man räknar ut medelvärde och försöker jämföra skillnaden grupper emellan i http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR1101.pdf , eller göra gamla DTK-uppgifter.
Det bästa för DTK dock är att plöja igenom en högskolebok (se: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... ac_used=no ) för statistisk grundkurs, detta ger perfekt förståelse för hur statistiken redovisas. Det kan även vara av fördel att räkna på de uppgifterna som finns i dessa statistikböcker då man lär sig redovisa statistik själv.
Jag skriver detta för att jag ser så många här plugga flera år på vissa delar. Men, går man igenom allt material jag visar här (och förstår man det) är det liten chans att man inte nästan får alla rätt på 80 poäng statisik/matematik. Jag skulle gissa på att detta material tar ca. 3 månader att köra igenom.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Är det bara jag som tycker att de 200+ övningarna är jävligt oöverskådliga då man drar runt musen på stjärnhimlen? De här övningarna går bort för mig iaf.Gorbys skrev:Jag rekommenderar därför, för den som siktar mot 1.9-2.0, att man gör samtliga 200+ övningar på denna sida: http://www.khanacademy.org/exercisedashboard?k
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Kunde tydligen inte editera inlägget så får skapa detta.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf är fruktansvärt overkill och iaf helt fel approach för mig som vill vara tidseffektiv i pluggandet.
Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf är fruktansvärt overkill och iaf helt fel approach för mig som vill vara tidseffektiv i pluggandet.
Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Jag kör de första uppgifterna, att köra derivering osv är totalt onödigt. Men varierad inlärning är bra, slipper man känna att man gör samma sak om och om och om och om igen som med Ordlistorna..Enrique skrev:Är det bara jag som tycker att de 200+ övningarna är jävligt oöverskådliga då man drar runt musen på stjärnhimlen? De här övningarna går bort för mig iaf.Gorbys skrev:Jag rekommenderar därför, för den som siktar mot 1.9-2.0, att man gör samtliga 200+ övningar på denna sida: http://www.khanacademy.org/exercisedashboard?k
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Tror att någon som har stenkoll på A kursen kommer lyckas mycket bättre på HP än någon som kan A B C D E kursen halvdant/VG style.Enrique skrev: Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
Repetitio es mater studiorum.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Jag har repeterat matte a och b för nv/te boken heter matematik 4000, och den hjälpte sådär.Enrique skrev:Kunde tydligen inte editera inlägget så får skapa detta.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf är fruktansvärt overkill och iaf helt fel approach för mig som vill vara tidseffektiv i pluggandet.
Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
Matte a och b ger dig grundläggande kunskap, men skillnaden är stor i hur de tillämpar de i högskoleprovet.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf det som endast är överkurs är Derivator och integrale, och om jag inte minns fel så är det enklare att räkna ut tex linjens lutning med hjälp av derivata eftersom du får reda på lutningen mycket snabbare än om du tar skillnaden i y-axeln och x-axeln, vilket är en fördel att kunna på högskoleprovet.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Jag gjorde också matematik 4000 fast då för Komvux. Rekommenderar Matematik 5000 1c boken. Grym. Helt sjuk skillnad mot den andra.Math skrev:Jag har repeterat matte a och b för nv/te boken heter matematik 4000, och den hjälpte sådär.Enrique skrev:Kunde tydligen inte editera inlägget så får skapa detta.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf är fruktansvärt overkill och iaf helt fel approach för mig som vill vara tidseffektiv i pluggandet.
Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
Matte a och b ger dig grundläggande kunskap, men skillnaden är stor i hur de tillämpar de i högskoleprovet.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf det som endast är överkurs är Derivator och integrale, och om jag inte minns fel så är det enklare att räkna ut tex linjens lutning med hjälp av derivata eftersom du får reda på lutningen mycket snabbare än om du tar skillnaden i y-axeln och x-axeln, vilket är en fördel att kunna på högskoleprovet.
Repetitio es mater studiorum.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
Matematik 5000 1c boken, på vilket sätt?miliss skrev:Jag gjorde också matematik 4000 fast då för Komvux. Rekommenderar Matematik 5000 1c boken. Grym. Helt sjuk skillnad mot den andra.Math skrev:Jag har repeterat matte a och b för nv/te boken heter matematik 4000, och den hjälpte sådär.Enrique skrev:Kunde tydligen inte editera inlägget så får skapa detta.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf är fruktansvärt overkill och iaf helt fel approach för mig som vill vara tidseffektiv i pluggandet.
Matte A och och B räcker mer än väl för 1,9-2,0 på kvantblocket förutsatt att kurslitteraturen är NV/TE.
Matte a och b ger dig grundläggande kunskap, men skillnaden är stor i hur de tillämpar de i högskoleprovet.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf det som endast är överkurs är Derivator och integrale, och om jag inte minns fel så är det enklare att räkna ut tex linjens lutning med hjälp av derivata eftersom du får reda på lutningen mycket snabbare än om du tar skillnaden i y-axeln och x-axeln, vilket är en fördel att kunna på högskoleprovet.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
vilket färg har den,grön,blå?Math skrev:Matematik 5000 1c boken, på vilket sätt?miliss skrev:Jag gjorde också matematik 4000 fast då för Komvux. Rekommenderar Matematik 5000 1c boken. Grym. Helt sjuk skillnad mot den andra.Math skrev:
Jag har repeterat matte a och b för nv/te boken heter matematik 4000, och den hjälpte sådär.
Matte a och b ger dig grundläggande kunskap, men skillnaden är stor i hur de tillämpar de i högskoleprovet.
http://www2.math.su.se/~samuel/fb_st11.pdf det som endast är överkurs är Derivator och integrale, och om jag inte minns fel så är det enklare att räkna ut tex linjens lutning med hjälp av derivata eftersom du får reda på lutningen mycket snabbare än om du tar skillnaden i y-axeln och x-axeln, vilket är en fördel att kunna på högskoleprovet.
Re: Sätt 2.0 KVA, XYZ, NOG, DTK
1c är blå, för NV/TE. Den gröna tror jag är för samhäll estet och heter 1b.Math skrev:vilket färg har den,grön,blå?Math skrev:Matematik 5000 1c boken, på vilket sätt?miliss skrev:
Jag gjorde också matematik 4000 fast då för Komvux. Rekommenderar Matematik 5000 1c boken. Grym. Helt sjuk skillnad mot den andra.
När jag letade efter en matematikbok letade jag efter en som fyller kvoten av det som kommer på högskoleprovet. Jag ville även att den skulle ha pedagogiska förklaringar och många uppgifter i olika svårighetsnivåer. Det har denna boken
Repetitio es mater studiorum.