Jobbigt att det känns hopplöst. Själv känner jag mig ganska otillräcklig som "pedagog" när det inte finns något konkret exempel, en nog-uppgift t.ex.
Ett tips är att du måste tänka att någon eller några av variablerna kommer att vara desamma för båda bilarna oavsett hur frågan är ställd. Antingen är sträckan densamma, som i en nog-uppgift jag halkade över häromdagen:
Hur långt har två bilar åkt när den snabbare bilen befinner sig 10 min framför den långsammare bilen ur den långsammare bilens perspektiv?
[b:87008a4165](1) Den ena bilen åker i 20 km/h och den andra i 30 km/h.[/b:87008a4165]
Då blir ekvationen: S = v1*t1 = v2*(t1 + 10)
Alltså: Den sträcka som den snabbare bilen har åkt, kommer den långsammare bilen att åka under 10 minuter längre tid.
S (den snabbares sträcka) = 30*t (den snabbares tid) = 20*(t (fortfarande den snabbares tid)+10)
Sen beräknar du först hur lång tid den snabbare bilen har åkt. Förstod du hur jag tänkte i det där exemplet?