För korkad för Rörelse

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Skriv svar
bsenko
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 2:00
Ort: Gävle

För korkad för Rörelse

Inlägg av bsenko »

jag har alltid varit jättelångsam på matte, och den här Rörelse-delen tar verkligen död på mig - jag får liksom inte in reglerna i huvudet fast jag har repeterat dem i månader! Jag känner mig jättedum, för när jag läser svaren verkar allt så enkelt.
Är det någon som har några knep att dela med sig av när det gäller sträckor och hastigheter och förhållandena därimellan osv. skulle jag vara evigt tacksam!




helene
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Rörelse kan vara väldigt knepigt när man inte vet hur man ska göra. Ett tips kan vara att om två bilar åker från varsin ort med olika hastigheter och du vill veta hur lång tid det tar innan de möts så kan du addera deras hastigheter och se det som att det bara är en bil som åker från ena hållet. Men det visste du säkert redan...

Vet inte riktigt vad för slags tips du är ute efter. Eftersom du har gått igenom Fysik A så kan du alltid använda dig av s = v*t formeln. Väldigt användbar att tänka med tycker jag...

Specificera vad du har svårt för vettja... :)
bsenko
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 2:00
Ort: Gävle

Inlägg av bsenko »

Kan man vara matte-dyslektiker? :roll:

Jag försöker ställa upp efter s=v * t men jag ser inte sambanden

t.ex. i "En blå bil åker ifatt en röd bil.." då ställer jag upp en ekvation för Blå, en för Röd och en för Förändringen/Gapen. sedan försöker jag sammanföra dem.
sedan är frågan antingen "hur långt hinner den röda bilen åka innan den blåa bilen hinner ifatt?" eller "hur lång tid tar det? när hinner den ifatt?" och jag kan inte skilja mellan de här två. jag vet inte om hastigheten behövs för att räkna ut sträckan eller tiden eller både och, och vad är undtantagen osv.

Blurr med andra ord...


förväntar mig inte att någon fattar nåt av det här :?
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Jobbigt att det känns hopplöst. Själv känner jag mig ganska otillräcklig som "pedagog" när det inte finns något konkret exempel, en nog-uppgift t.ex. :)

Ett tips är att du måste tänka att någon eller några av variablerna kommer att vara desamma för båda bilarna oavsett hur frågan är ställd. Antingen är sträckan densamma, som i en nog-uppgift jag halkade över häromdagen:

Hur långt har två bilar åkt när den snabbare bilen befinner sig 10 min framför den långsammare bilen ur den långsammare bilens perspektiv?

[b:87008a4165](1) Den ena bilen åker i 20 km/h och den andra i 30 km/h.[/b:87008a4165]

Då blir ekvationen: S = v1*t1 = v2*(t1 + 10)

Alltså: Den sträcka som den snabbare bilen har åkt, kommer den långsammare bilen att åka under 10 minuter längre tid.

S (den snabbares sträcka) = 30*t (den snabbares tid) = 20*(t (fortfarande den snabbares tid)+10)

Sen beräknar du först hur lång tid den snabbare bilen har åkt. Förstod du hur jag tänkte i det där exemplet?
bsenko
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 2:00
Ort: Gävle

Inlägg av bsenko »

jag hade satt ekvationerna ovanpå varandra istället för att sätta ihop dem med lika med-tecken, duh! :) inte tänkt på att man kunde göra så
ska pröva igen på öva nog-delen, få se om det går att applicera på andra uppgifter.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Ja, bara pröva, pröva, pröva!

Och sen...

Eureka! :)
Skriv svar