Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Första frågan: Låt mängden olja vara x. När du fyllt på tanken med olja, hur mycket bensin + olja finns det i tanken då (uttrycket för detta)? Oljan skall utgöra 2 % av detta. Ställ upp en ekvation för förhållandet.Endiv2014 skrev:Behöver hjälp med följande tre uppgifter.
Den första är:
Per har 20 liter bensin i en 25-litersdunk. Hur mycket olija ska Per blanda i dunken för att få en blandning med 2,0% olja.
Jag förstår den inte alls. Är det 2% utav 20 liter, 2% utav 25 liter eller 2% utav dom resterande 5 litern vi ska räkna eller? Är det bara jag som tycker att uppgiften luddigt ställd? Eller är det bara jag som är trög och har svårt at förstå?
Den andra uppgiften: Två personer, A och B, på 25 mils avstånd, reser mot varandra. A med hastigheten 2/3 mil i timmen och B med hastigheten 1 och 1/4 mil i timmen. Når och var möts de?
Kan någon förklara HUR man attackerar en sådan uppgift? Jag känner igen just den här typen av uppgifter då jag stött på dom ett par gånger på högskoleprovet och vet att detta är en typisk högskoleprovsuppgift. Så vore tacksam om någon kan förklara hur man ska tänka här.
Och den tredje är; Bestäm talet a så at olikheten:8x-13>ax+35 har lösningen x>12.
På denna uppgiften har jag kommit så här långt och sedan kört fast:
8x-13>ax+35
8x>ax+48
samtidigt så är ax+48=12 där ax=-36 och om man lägger det i 8x>ax+48 så får man 8x>12 ja ni ser jag är vilse någonstans...
Du har påbörjat din lösning på ett bra sätt.Endiv2014 skrev:Jag ska alldeles strax läsa genom dina uträkningar och se om jag förstår dom:) Men tills dess har jag stöt på ytterligare problem.
Lös ekvationen: X gånger ruten ur X = 4
Såhär försökte jag lösa den:
X^1 gånger X^(1/2) = 4
X^(2/2) gånger X^(1/2) = 4
X^(3/2)=4
X=4^(3/2) och då visade miniräknaren att x=8 vilket är fel svar. Men jag känner inte att jag har gjort fel någonstans. Såhär skriver facit i boken: X^(3/2)=4 blir till X=4^(2/3) som ger x=2,52 och det är det jag inte förstår. Varför vänder på exponenten när man flyttar den på andra sidan ekvationen? Är denna regel en regel som man stöter på annars i vanliga ekvationer? För jagh ar inte stött på den varken i kapitlet om potenser eller i potens avsnittet här på VIP avdelningen. Den finns inte ens med i dom fyra potenslagarna.
Jag är inte helt säker på vad de vill med uppgiften. Jag gissar dock på att de vill veta det största möjliga antal björnar juni 2009.Endiv2014 skrev:Nästa uppgift är:
I juni 2004 gav en uppskattning av den svenska björnstammen att det fanns mellan 1941 st och 2291 st björnar i Sverige. I juni 2006 uppskattades björnstammen till 2550 djur.
Hur många björnar hade vi som mest i juni 2009? Utgå från att den procentuella ökningen varje år var lika stor.
Kan du förklara hur du tänker när du löser uppgiften? Jag kom så långt att jag ställde upp ekvationen: 2291 gånger X^2 = 2550 för få fram X som är förändringsfaktorn och därmed kunna räkna ut svaret via 2550 gånger X^3 = Antalet björnar i juni 2009.
Jag förstår vart jag "gjorde fel".Michster skrev:Du har påbörjat din lösning på ett bra sätt.Endiv2014 skrev:Jag ska alldeles strax läsa genom dina uträkningar och se om jag förstår dom:) Men tills dess har jag stöt på ytterligare problem.
Lös ekvationen: X gånger ruten ur X = 4
Såhär försökte jag lösa den:
X^1 gånger X^(1/2) = 4
X^(2/2) gånger X^(1/2) = 4
X^(3/2)=4
X=4^(3/2) och då visade miniräknaren att x=8 vilket är fel svar. Men jag känner inte att jag har gjort fel någonstans. Såhär skriver facit i boken: X^(3/2)=4 blir till X=4^(2/3) som ger x=2,52 och det är det jag inte förstår. Varför vänder på exponenten när man flyttar den på andra sidan ekvationen? Är denna regel en regel som man stöter på annars i vanliga ekvationer? För jagh ar inte stött på den varken i kapitlet om potenser eller i potens avsnittet här på VIP avdelningen. Den finns inte ens med i dom fyra potenslagarna.
Det är rätt till och med x^(3/2) = 4
För att få bort exponenten i vänster led höjer vi upp båda sidorna till 2/3
(x^(3/2))^(2/3) = 4^(2/3)
x^((3/2) * (2/3)) = 4^(2/3)
x = 4^(2/3)
Michster skrev:Jag är inte helt säker på vad de vill med uppgiften. Jag gissar dock på att de vill veta det största möjliga antal björnar juni 2009.Endiv2014 skrev:Nästa uppgift är:
I juni 2004 gav en uppskattning av den svenska björnstammen att det fanns mellan 1941 st och 2291 st björnar i Sverige. I juni 2006 uppskattades björnstammen till 2550 djur.
Hur många björnar hade vi som mest i juni 2009? Utgå från att den procentuella ökningen varje år var lika stor.
Kan du förklara hur du tänker när du löser uppgiften? Jag kom så långt att jag ställde upp ekvationen: 2291 gånger X^2 = 2550 för få fram X som är förändringsfaktorn och därmed kunna räkna ut svaret via 2550 gånger X^3 = Antalet björnar i juni 2009.
Juni 2004 fanns det mellan 1941 och 2291 st björnar och juni 2006 var det 2550 björnar. Om vi vill ha den största procentuella förändringen mellan dessa år ställer vi upp:
1941 * x^2 = 2550
som ger x = 1.1462 dvs en årlig ökning på ungefär 15 %
2550 * 1.1462^3 = ungefär 3840 björnar.
Du verkar alltså ha tänkt rätt men använt fel siffror (om det är största möjliga antalet björnar som eftersöks).
Inlägg av tomatjuice123 »
Var hittar man det?Michster skrev:Första frågan: Låt mängden olja vara x. När du fyllt på tanken med olja, hur mycket bensin + olja finns det i tanken då (uttrycket för detta)? Oljan skall utgöra 2 % av detta. Ställ upp en ekvation för förhållandet.Endiv2014 skrev:Behöver hjälp med följande tre uppgifter.
Den första är:
Per har 20 liter bensin i en 25-litersdunk. Hur mycket olija ska Per blanda i dunken för att få en blandning med 2,0% olja.
Jag förstår den inte alls. Är det 2% utav 20 liter, 2% utav 25 liter eller 2% utav dom resterande 5 litern vi ska räkna eller? Är det bara jag som tycker att uppgiften luddigt ställd? Eller är det bara jag som är trög och har svårt at förstå?
Den andra uppgiften: Två personer, A och B, på 25 mils avstånd, reser mot varandra. A med hastigheten 2/3 mil i timmen och B med hastigheten 1 och 1/4 mil i timmen. Når och var möts de?
Kan någon förklara HUR man attackerar en sådan uppgift? Jag känner igen just den här typen av uppgifter då jag stött på dom ett par gånger på högskoleprovet och vet att detta är en typisk högskoleprovsuppgift. Så vore tacksam om någon kan förklara hur man ska tänka här.
Och den tredje är; Bestäm talet a så at olikheten:8x-13>ax+35 har lösningen x>12.
På denna uppgiften har jag kommit så här långt och sedan kört fast:
8x-13>ax+35
8x>ax+48
samtidigt så är ax+48=12 där ax=-36 och om man lägger det i 8x>ax+48 så får man 8x>12 ja ni ser jag är vilse någonstans...
Andra frågan: Jag föreslår att du läser detta http://www.hpguiden.se/vip/kvantitativa ... t-riktning
Återkom om du fortfarande inte kan lösa uppgiften.
Tredje frågan:
8x - 13 > ax + 35
8x - ax > 48
x(8 - a) > 48
x > 48/(8 - a)
Om x > 48/(8 - a) och x > 12 måste 48/(8 - a) = 12. Lös nu för a.
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59